گیلان - ایرانشناسی را با وبلاگ جغرافیایی دبیرستان تجربه کنید
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایرانشناسی را با وبلاگ جغرافیایی دبیرستان تجربه کنید

<">

86/12/3 ::  10:45 عصر

گیلان

استان گیلان یکی از استان های سرسبز شمالی ایران به مرکزیت شهر رشت، و با مساحت 14711 کیلومتر مربع می باشد. این استان در 36 درجه و 34 دقیقه تا 38 درجه و 27 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 53 دقیقه تا 50 درجه و 34 دقیقه طول شرقی از نصف النهار قرار گرفته است.

درازای آن از شمال باختری به جنوب خاوری، 235 کیلومتر و پهنای آن، از 25 تا 105 کیلومتر تغییر می کند. رشته کوههای البرز با ارتفاع متوسط 3000 متر، همانند دیواری در باختر و جنوب گیلان کشیده شده و این منطقه جز از راه دره منجیل، راه شوسه دیگری به فلات ایران ندارد. کمترین فاصله کوه از دریای خزر (در بخش حویق از شهرستان تالش) نزدیک به 3 کیلومتر و بیشترین فاصله آن از دریا (در امام زاده هاشم، مسیر جاده رشت- قزوین) حدود 50 کیلومتر است.

این استان، از شمال به دریای خزر و کشورهای مستقل آسیای میانه، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود می گردد.

بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، تا پایان شهریور سال 1383، استان گیلان دارای 16 شهرستان، 48 شهر و 43 بخش، 109 دهستان و 2892 آبادی (2690 آبادی دارای سکنه و 202 آبادی خالی از سکنه ) می باشد.

رشت

بنا به گمانی تلفظ دقیق این نام رِشت بوده که آن نیز از بن ریسیدن گرفته شده‌است و دلیل این نام گذاری مطرح بودن این شهر در تولید رشته‌های ابریشمی دانسته شده.

همچنین گفته می‌شود در ابتدا رشت به صورت روستایی بزرگ میان یک فضای جنگلی بوده و از آبادی‌های کهن ایران بشمار می‌رفته که نامش در کتاب حدودالعالم به سال ??? هجری آمده‌است. در خصوص نام رشت هم نظرات متعددی وجود دارد. از جمله معروف به (بیه) یعنی مصب بین دو رود یا (دارالمرز) یعنی سرزمین پست و گود (جلگه) و یا به نظر علی‌اکبر دهخدا چون ساخت اصلی شهر در سال ??? هجری بوده و کلمه رشت در حساب ابجد ??? است این نام را انتخاب نمودند. قومیت مردم رشت گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه پس تکلم می‌کنند. مذهب اکثریت مردم شیعه اثنی عشری است ولی تعدادی اقلیت مذهبی از سال‌های بسیار دور در کنار دیگر مردم رشت زندگی می‌کنند.


از دیگر دلایل نامگذاری رشت کلمه «رش» به معنی باران بسیار ریز میباشد. زیراآب و هوا در این منطقه تقریباً ? ماه از سال بارانی می‌باشد که نوع باران رش بوده و تا ? روز در هفته نیز ممکن است ادامه پیدا کند. در این صورت رشت یعنی مکانی که در آنجا باران به صورت مداوم می‌بارد و این در واقع خصوصیت اصلی این شهر است که میتوان آن را شهر باران نامید.
آب و هوای رشت

آب و هوای رشت معتدل و مرطوب است که میزان رطوبت آن در طول سال متغیر می‌باشد.میزان متوسط بارندگی رشت در طول سال ???? میلیمتر است که مقدار ??? میلی متر (برای سال ????) و ???? میلیمتر (برای سال ????) هم مشاهده شده‌است.

دمای هوای رشت معمولاً در زمستان از ? درجه زیر صفر پایین تر نمی‌رود و حداکثر آن در تابستان ?? درجه‌است.البته حداقل ??- درجه (? بهمن????) و ?/??- درجه (?? دی ????) و همچنین حداکثر ?? درجه (?? شهریور ????) نیز در رشت مشاهده شده‌است.

هوای رشت متأثر از سیستم‌های آب و هوایی جنب قطبی و همچنین سیستم‌های حاصل از اقیانوس اطلس است.اکثر بارندگی‌ها در پاییز و زمستان اتفاق می‌افتند.

بارندگی‌ها در فصول بهار و تابستان رگباری و محلی و در پاییز و زمستان متأثر از ریزش هوای سرد از عرضهای شمالی است.در فصل زمستان هوای بسیار سرد و خشک مناطق جنب قطبی همرا با هسته پر فشار با ریزش به عرضهای جنوبی تر و عبور از روی دریای خزر مرطوب شده و ضمن همراهی با جریانات ناپایدار سطوح میانی جو باعث بارندگی‌ها بسیار خوب و گاهی اوقات برفهای شدید در شهر رشت می‌شود.برفهای بیش از ? متر سالهای ???? و ???? و بارش برف سهمگین ?? تا ?? بهمن ???? و بیش از ??? سانتی متر در روزهای ?? تا ?? دی ???? به این علت می‌باشد.

           

                                                  
نویسنده : نانیتور

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه
پارسی بلاگ
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 

:: کل بازدیدها :: 
654


:: بازدید امروز :: 
6


:: بازدید دیروز :: 
2


:: درباره خودم ::

ایرانشناسی را با وبلاگ جغرافیایی دبیرستان  تجربه کنید
مدیر وبلاگ : نانیتور[5]
نویسندگان وبلاگ :
AVESTA YAZDI[0]
omid (@)[0]


این وبلاگ برای توسعه دانستنی ها درباره ایران توسط دانش آموزان دبیرستان راه اندازی شده. با تشکر (مدیریت وبلاگ)

:: اوقات شرعی ::

:: لینک به وبلاگ :: 

ایرانشناسی را با وبلاگ جغرافیایی دبیرستان  تجربه کنید

:: وضعیت من در یاهو ::

یــــاهـو

:: اشتراک در خبرنامه ::

 

:: استانها::

اصفهان
گیلان

...........................................................the first official sa high school geographic weblog...................................................................please write comment for us..............................................................lots of thanks......................................... ............................